Färger i css - CSS Grundnivå

Hur ändrar jag färgerna på min blogg?
Detta är förmodligen den vanligaste designfrågan inom bloggvärlden. Och det är just därför jag skriver ihop detta inlägg som handlar om färger. Först kommer jag att gå igenom det vanligaste sättet och därefter ytterligare några.

#000000;
Detta är det hexadecimala sättet att ange färger. Vad som egenligen står här är vilken blandning av grundfärgerna rött, grönt och blått som den aktuella färgen skall innehålla. Istället för att lära dig hur det egentligen fungerar föreslår jag att du tittar på en sida med färgkoder.
När du hittar en snygg nyans så kopierar du färgkoden och lägger in den i din stilmall.
#-tecknet (kallas brädgård) måste finnas före färgen, annars fungerar det inte.

background-color: #FFFFFF; Anger en vit bakgrundsfärg.
color: #000000; Betyder att texten blir svart.
color: #990000; Är färkoden för en mörkröd färg.

<-- Mellannivå -->
Det finns även andra sätt att ange färger i css.
#990000 kan skrivas som #900.
När de två tecken som beskriver en färg sammanfaller så kan du använda en shorthand. Dvs om hela färgkoden består av teckenpar så kan du spara tre tecken genom att endast skriva ut ett av tecknen i varje par.
#FFFFFF = #FFF
#AA0099 = #A09 osv.

Kommentarer

Anonym sa…
Kan också förkortas då alla 6 siffror är lika:

#000000 kan istället skrivas #000

/*Exempel med svart text mot vit bakgrund*/

body {
color:#000
background:#fff;
}
Jepp shorthand är ett bra sätt att ange några färger. Dock väldigt begränsat. Men visst jag ska uppdatera inlägget och skriva lite mer om saken.

Populära inlägg i den här bloggen

3 visdomar från Uno Alfredéen

Roger Hargreaves