Geocaching som marknadsföring

Vad är geocaching?


"Skattjakt-med-GPS" är det uttryck som närmast beskriver geocaching. Med en kombination av GPS-teknik och en hemsidan www.geocaching.com finner de skattsökande sina gömmor.

Entusiaster skapar en cache, som vanligen utgörs av en vattentät plastlåda, lägger i loggbok, penna och diverse småsaker, samt gömmer den för allmänheten. Därefter publicerar de koordinaterna och eventuella ledtrådar på hemsidan.

Geocaching har kommit att bli en folksport för alla åldrar. Familjer planerar sina resor utfrån vilka cacher som finns i närheten och ungdomar får ett nyväckt intresse för friluftsliv.




Möjliga affärsnyttor med Geocaching


Geocaching erbjuder en möjlighet att locka personer till platser de annars inte skulle ha besökt, t.ex. ditt vackert belägna café eller din äventyrsbana ute i skogen. Skillnaden om turisten svänger av E4:an för en rast vid din avfart eller nästa kan vara en strategiskt placerad cache.

Uthyrning är ett annat möjlighet. Hotell och camping är några av de branscher som varit snabba med att börja hyra ut GPS-utrustning till besökarna samt skapa cacher i de närmaste omgivningarna. Om din camping erbjuder billig uthyrning av GPS-mottagare, och talar om det, kan det vara en konkurrensfördel precis som att anlägga en minigolf.

Det finns också en stor möjlighet till roliga annonskampanjer. Genom att lägga ner gratiserbjudanden i olika cacher kan du som företagare skapa ett sug efter dina produkter. De personer som investerat tid i att leta efter dina erbjudanden har redan byggt upp ett incitament för att köpa oavsett om de finner vad de söker eller ej.

Tänk dig att ditt företag lottar ut en TV genom att lägga ut en hemlig kod i någon cache. Varje vecka publicerar du sedan bättre och bättre koordinater och ledtrådar till mot rätt cache. En sådan kampanj är ännu inte gjord och skulle säkerligen kunna dra ganska mycket uppmärksamhet.

Hur du går tillväga i 5 steg


Steg 1: Köp en GPS-mottagare. De finns från några hundra kronor upp till många tusen, beroende på om du väljer begagnad eller ny. Fråga till råds i en friluftsbutik.

Steg 2: Placera ut din cache notera koordinaterna. Välj inte ett för lätt gömställe eftersom det gör cachen utsatt för förbipasserande. Välj inte heller ett för svårt eftersom du vill att dina potentiella kunder ska hitta gömman och dessutom vara vänligt inställa.

Steg 3: Som alltid bör du känna till dina kunder ur ett demografisk perspektiv. Vilken kundgrupp är intresserad av dina produkter och hur påverkar det din cache. Om du riktar dig till barnfamiljer bör cachen vara lättillgänglig även för de små och kanske innehålla roliga leksaker. Riktar du dig istället till bergsbestigare bör din cache anpassas därefter.

Steg 4: Bestäm vilka produkter eller föremål som passar bäst i din gömma. Förslagsvis kuponger, gåvor, små föremål med ditt företags logotyp på, broschyrer eller annat som kan intressera dina potentiella kunder.

Steg 5: Uppmärksamma andra på din cache genom att lägga in koordinaterna på www.geocaching.com och försök att nå ut på andra sätt.


Intressanta artiklar om Geocaching


DN - Gå på skattjakt
Associated content - How to draw geocache tourists to your business
www.geocaching.com

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

3 visdomar från Uno Alfredéen

Roger Hargreaves