3 visdomar från Uno Alfredéen
Vem är Uno?
Spontant skulle jag beskriva Uno som en skarp, rapp och rolig man i 73-års åldern. Själv anser han att ålder endast är ett mentalt tillstånd. Alfredéen har startat 15 framgångsrika bolag och vartefter sålt av dem allihopa. Trots att han är en framgångsrik affärsman har han en stark integritet och kan närmast betraktas som något av en doldis i media.
Transparens
Uno anser att så mycket som möjligt bör vara känt av så många som möjligt i ett bra företag. Det är viktigt att det finns en transparens genom hela organisationen. Genom att praktisera detta sätt vinner du flera saker:
Alla medarbetare vet vad som pågår och vart företaget är på väg. Det är viktigt att informationen sipprar ut till alla i företaget för att det ska gå att bygga en gemensam värdegrund och strävan. Dessutom behöver du inte förklara allt från början varje gång en ny strategi läggs fram.
Genom att informationen är tillgängligt för alla medarbetare finns det färre saker att spekulera kring och odla konflikter i. Uno säger att han aldrig förstått sig på hemligthetsmakeriet kring löner och bonussystem. En öppenhet leder till färre intriger.
Öppna fönstrets strategi betyder att företaget är öppet mot omvärlden vad det gäller kunskap och idéutbyten. Enligt Uno kan du oftast utgå ifrån att det finns betydligt fler idéer utanför rummet än inne i det. Risken är betydande att det flyger in mer än det flyger ut om du öppnar fönstret mot omvärlden.
Misslyckanden
Många säger att de lär av sina misstag men få gör det verkligen. Det gäller att inte lägga skulden på andra eller fenomen du inte kan styra. Leta i spegeln, det är oftast där du finner boven, annars är risken att du missar århundradets chans till inlärning.
Det är viktigt att skapa en kultur i företaget som tillåter medarbetarna att göra misstag. Uno berättar om en chef som gått från Ericsson till Nokia och upplevt det som två olika världar. Inom Ericsson fanns bestraffnings- och belöningssystem för hur arbetarna skötte sig. Nokia lever efter sin tidigare VD Jorma Ollilas ord "Grunden för våra framgångar är våra misslyckanden". Uno menar att medarbetare i allmänhet är mer positivt inställda till förändringar än vad man kan tro, om det samtidigt är tillåtet att göra misstag.
Rekrytering
När bara ett fåtal kandidater återstår till en VD-post försöker Uno alltid att besöka dem i hemmet. Över en fika ställer han ett antal kluriga frågor till den sökande, samtidigt som han betraktar partnern och barnen. Den sökande kanske kan måla upp en annan bild av sig själv, men sitter partnern och skruvar oroligt på sig kan det vara ett tecken på någon osanning. Om den sökande dessutom utgett sig för att alltid avsluta sina åtaganden men har ett antal gamla renoveringsprojekt eller liknande i hemmet anar Uno oråd.
När endast en kandidat återstår kommer den slutgiltiga prövningen, en middag tillsammans med Unos fruga. Som objektiv part upptäcker hon det Uno missat och avgör om tjänsten är säkrad eller inte.
En misslyckad rekrytering är oerhört kostsamt, betydligt dyrare än ett grundligt test av kandidaterna.
Mer om Uno
Konsten att bygga framgångsrika företag är en snabbläst bok som sammanfattar Unos visdom. Den är en aning svår att köpa men finns kanske att låna på ett bibliotek nära dig.
Kommentarer