drivhuset

Drivhuset vill skapa fler entreprenörer genom att få till stånd en kultur- och attitydförändring bland alla studenter.


För vem?


Drivhuset är ett bollplank och en hjälp som finns för alla de studenter som vill eller redan har startat eget, eller de som bara har en idé. Genom bland annat föreläsningar, utbildning och kampanjer sprider de sitt budskap om kreativitet och entreprenörsanda.



Marknadsföring


Jag var själv där för några dagar sedan för att få tips om marknadsföring. Innan mötet hade jag egentligen inte en aning om vad jag skulle få ut. Visste hon något om min sida eller skulle det bara komma allmänna råd? Gick hur som helst in med en öppen attityd mottaglig för tips. En timme efter mötets början cyklade jag hem med två fullskriva sidor och massor av idéer.



Vissa enkla som att bättre googla upp sidor som handlade om kollektiv och kontakta dem, andra riktigt specifika om hur jag borde förändra profilen på divide.it för att kunna få ut bättre statistik. Massor av peppande och tips på vad och hur jag ska göra för att komma framåt.



Och vips. Samma dag fick jag in en artikel i nyhetsbrevet bulletin.se med 8000 prenumeranter.



Dagen efteråt ringde studentkårens tidning Ergo för en telefonintervju. De hade visserligen nappat på en gammal pressrelease men inte desto mindre roligt. Ergo kommer ut i cirka 34 000 exemplar vilket borde kunna locka en och annan användare. Om vi räknar med att 0.25% av läsarna reggar sig, vilket jag tror kan vara ungefärligt rimligt så talar vi ändå om 75 personer.



Hur kommer jag i kontakt med dem?


Surfa till drivhuset.se och klicka på en stad nära dig. Läs på lite om det finns någon kurs du kan tänka dig eller släng iväg ett mail till dem om du sitter på en idé.



Alla aktiviteter i Drivhusets regi är kostnadsfria för alla studenter.



De erbjuder en jättebra hjälp så ta chansen och gå dit för att prata lite. Du behöver inte kunna slänga dig med några häftiga termer eller äga en rosa skjorta, var dig själv.



Drivhusets egen lista


Drivhuset behövs för att:
•studenter ska kunna skapa jobbet som passar livet och inte tvärtom
•studenter ska inspireras till att se möjligheter i egna idéer och våga "göra sin grej", oavsett om det gäller som egen företagare, entreprenör eller som anställd inom ett företag - intraprenör.
•skapa rätt förutsättningar för studenterna att utveckla affärsidéer, starta företag och driva projekt.
•knyta kontakter mellan studenter och företag.
•bidra till ett vitalt näringsliv där unga entreprenörer väljer att etablera.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

3 visdomar från Uno Alfredéen

Roger Hargreaves