Affordance - gör designen intuitiv

Affordance är en egenskap hos ett objekt som influerar hur det används.

Vad är det?


Ett föremål är alltid anpassat för vissa specifika användningsområden och funktioner. Föremål som har en genomtänkt design räcker det med att titta på för att vi ska förstå dess funktion. Stora platta dörrhandtag är bättre än runda att trycka på, det kallas affordance att plattan inbjuder till att tryckas på. Runda hjul är bättre anpassade än fyrkantiga att rulla, de erbjuder en möjlighet att rullas. Det betyder inte att det är omöjligt att dra i platta dörrhandtag eller rulla fyrkantiga hjul men deras fysiska karaktäristik påverkar hur vi troligtvis kommer att handla.



Översättning


Det tyvärr ingen naturlig översättning av affordance vilket gör det onödigt omständigt att förklara. På engelska blir det lättare då vi kan säga följande "This staircase affords climbing and that door affords pushing". Men som nämnt ovan kan vi närmast likna det vid 'inbjuder till' eller 'erbjuder en möjlighet' att göra någonting. Det går också att tala om en produkts semantik eller mening.



I vardagslivet


Affordance märks tydligast när ett objekts affordance inte överenstämmer med dess tänkta funktion. Vi har alla funnit oss stående ryckades i en dörr för att vi trodde att den öppnades åt andra hållet. Många har inte ens reflekterat över att de automatiskt försöker att trycka då dörrhandtaget ser ut som en fyrkantig platta och dra då det ser ut som en stång. Det faller sig naturligt att dra i det cylindriska handtaget då dess affordance eller semantik inbjuder oss till det.



Ljusarmaturer i städer (t.ex. lysande butiksskyltar) erbjuder ofta en utmärkt landningsmöjlighet för fåglar. Eftersom vi inte vill ha dem sittandes över våra huvuden så försöker vi minska skyltarnas landning-affordance genom att montera taggiga konstruktioner.






Inom webbdesign


Försök att designa föremål och miljöer så att de erbjuder eller inbjuder till rätt handlingar. Ett enkelt användargränssnitt kan vara skillnaden mellan framgång och misslyckande. Om användarna inte förstår hur de ska använda din sida kommer de istället att söka sig mot andra sidor med ett högre användarvärde.



Ett exempel från webben är då den vanliga lilla blinkande linje som poppar fram då du ska fylla i ett formulärfält inte visar sig. Jag har själv stött på det ett antal gånger och tror varje gång att jag missat att klicka på rätt fält.



Hur uppnår jag affordance?


Det finns flera sätt att få en design att kommunicera rätt budskap och inbjuda till rätt handlingar. Jag kommer att skriva om några sätt och länka dessa härifrån.



Läs mina artikelar om:


Kommentarer

Unknown sa…
Vet inte om denna kommentar gör det hela tydligare, men man brukar prata om en produkts semantik när det gäller att göra den intuitiv.

T.ex så är stång-handtaget på dörren dess semantik för att vi ska vilja dra i den istället för att trycka.
//Ulrika
Ah där har vi ordet jag har saknat.

Populära inlägg i den här bloggen

3 visdomar från Uno Alfredéen

Roger Hargreaves