Hur började det?

Som en gnista i mörkret sprakade det till i min hjärna. 2004 bodde jag i ett kollektiv tillsammans med 4 vänner. Det dröjde inte länge innan vi upptäckte att det var halvt omöjligt att hålla reda på hur mycket pengar var och en lagt ut. Alla skulle dela på hyran men bara 4 av 5 skulle betala bensin för pendlingen och endast 2 av oss var med på senaste turen till affären.

Tillsammans med min polare (som numer också är min kollega) skapades en sida vid namn payback. Designen stod jag för och koden sköttes av honom. Sidan räknade automatiskt ut vad vi var skyldiga varandra bara man la in summorna från kvittot. Det fungerade bra för de behov vi hade, men sidan var hårdkodat utvecklad för oss, det gick inte att registrera nya användare eller liknande.

Där föddes tanken på att göra något liknande och bättre för alla som var i en liknande situation. Sedan dess har jag varit på väg mot det mål som nu börjar komma inom räckhåll. En fullt fungerande sida för alla de som bor ihop men har skild ekonomi. Sambos, kombos, gifta, studenter med flera.

De flesta idéer föds ur ett behov, så även denna. I skrivande stund finns det 61 registrerade användare på sidan varav gissningsvis 30-40st är aktiva.


Andra bloggar om , , , ,

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

3 visdomar från Uno Alfredéen

Roger Hargreaves